top of page

יש לי מקום

מהלך ה-SEL הרשותי בנהריה

עיר שהיא מקום מכליל ומצמיח ללמידה, מטפחת חיבור לעצמי, לקהילה ולעיר ומקדמת השפעה על הקהילה ותחושת שייכות.

טיפוח תחושת שייכות לכל תלמיד ותלמידה באמצעות פדגוגיה מבוססת מקום ולמידה במרחבי העיר. הפיתוח מתבצע בקהילות למידה של צוותי חינוך ומלווה במודל הערכה עירוני המותאם לאוכלוסיה המגוונת בעיר.

נהריה מתמודדת עם כיתות הטרוגניות בהן אחוזים גבוהים של עולים חדשים ותלמידי חינוך מיוחד. קושי במתן מענה מותאם לכל תלמיד, מותיר תלמידים מאחור ומוביל לשחיקת צוותי החינוך.

78,000 תושבים

המהלך פועל ב:
11 בתי ספר יסודיים
18 גנים (5 מהחינוך המיוחד)
(מתוך: 11 יסודיים; 108 גנים)

מע'אר.png

נקודת המוצא

כאן התחלנו

העיר נהריה ממוקמת בקו החזית בצפון הארץ, ומתמודדת עם אתגרים חינוכיים ייחודיים: שיעור גבוה מהממוצע של עולים חדשים (כ-800 תלמידים עולים בשלוש השנים האחרונות), שיעור גבוה במיוחד של תלמידי חינוך מיוחד (כ-30% מעל הממוצע הארצי), ושיעור גבוה של תלמידים בכיתות חינוך מיוחד במוסדות רגילים (כ-35% מעל הממוצע הארצי). משמעות הנתונים היא כיתות הטרוגניות במיוחד, המאופיינות בריבוי תלמידים הזקוקים להתאמות ומענים אישיים, שחיקה בקרב אנשי החינוך, ותחושת חוסר שייכות והיעדר מסוגלות ללמידה של הילדים. אלה באים לידי ביטוי בהדרה, ירידה בהישגים ועלייה בהתנהגויות סיכון.

השותפים לדרך:

עיריית נהריה

SEL.IL, אוניברסיטת רייכמן - קידום למידה רגשית־חברתית בישראל

מכללת אורנים - מקום של אנשים

הדרך שלנו

כאן מתחולל השינוי

תיאוריית השינוי שלנו מבוססת על ההבנה שאתגריה הייחודיים של העיר מחייבים מענה חינוכי מותאם ורב־ממדי. חינוך למקום המשלב למידה רגשית־חברתית וגישה מכלילה מהווה מנוף מרכזי להתמודדות עם אתגרים אלה. מודל משולב זה מאפשר לצוותים החינוכיים "לראות" את הילדים והילדות בהיבטים רחבים שאינם באים לידי ביטוי בכיתה, מפתח תחושת שייכות למקום ולקהילה, מצמצם הדרה של תלמידים ותלמידות מרקעים ויכולות שונים, ומחזק את החוסן והמסוגלות של כלל באי מערכת החינוך.

המיומנויות המרכזיות שאנו מטפחים:

ביסוס מערכות יחסים חיוביות

ביסוס תקשורת מכילה במרחב המבוגרים והילדים, מתוך דיאלוג וקשר

חקר אמפתיה

היכולת להיות אמפתי, להבין נקודות מבט ורגשות של האחרים

ניהול רגשות והתנהגות

היכולת להפגין את רגשותיי באופן מותאם להקשר ולסיטואציה, ולהביע את עצמי באופן מווסת

למידה במרחבי העיר – מהלך רשותי מובנה בהיקף חסר תקדים של 120 שעות (כ-4-6 שעות שבועיות) שנתיות לילדיי נהריה, במסגרתה הלמידה מתרחשת במגוון מרחבים בעיר (אתרים, משאבי טבע, עסקים קהילתיים). הלמידה מתבצעת בשלושה היבטים: חקירת המקום - הכרת המרחב המקומי; למידה באמצעות המקום - שימוש במרחב כפלטפורמה ללמידה; והשפעה למען המקום – חיזוק המסוגלות ותחושת השייכות והמשמעות.

מערך הכשרות והתפתחות מקצועית - קהילות מקצועיות מפתחות את מסוגלות צוותי החינוך ומתמקדות בפרקטיקות SEL מכליל, מובילות את המהלך הפנים־ארגוני ומחזקות את חוסנם המקצועי. מובילות מדידה והערכה מהרשות מפתחות כלים ייחודיים ויוצרות שיח על נתונים באופן סקרני ולא שיפוטי, המשמש כבסיס לפיתוח עשייה פדגוגית מותאמת.

ערוצי העשייה המרכזיים שלנו:

  1. פדגוגיה של חינוך מבוסס מקום.

  2. השפעת למידה במרחבים מגוונים על קידום תחושת שייכות בדגש על מיומנויות SEL והכללה.

  3. קהילות מקצועיות כמרחב לפיתוח שייכות ופרקטיקות מקצועיות מבוססות SEL מכליל.

  4. מנגנוני הערכה ומדידה מבוססי SEL ברמה העירונית.

הידע היישומי שנרצה לחלץ:

יעד המסע

לכאן נרצה להגיע

מערכת חינוך עירונית מכלילה, המאפשרת לכל תלמיד ותלמידה, איש ואשת חינוך להצליח ולצמוח דרך חיבור משמעותי לעצמי, לקהילה ולמרחבי העיר. מערכת שבה הלמידה חורגת מגבולות הכיתה והופכת את העיר למרחב למידה המזמן לכולם חווית הצלחה, שייכות והשפעה.

bottom of page