קהילה חינוכית המהווה סביבה מאפשרת ומצמיחה, בה ילדים ומבוגרים מתמודדים עם אתגרים באופן אישי וקבוצתי, ופועלים יחד מתוך מסוגלות, אחריות וחוסן.
שינוי בארגון מערכת השעות ומבנה המשרה של צוותים חינוכיים, מאפשר יישום פרקטיקות המחזקות מסוגלות עצמית, מודעות חברתית וקבלת החלטות אחראית, בתמיכת מעבדות פיתוח רשותיות.
מערכת החינוך מתמודדת בשנים האחרונות עם נטייה של המבוגרים לפתור בעיות במקום הילדים, מה שמקשה על פיתוח עצמאות והתמודדות עם אתגרים ברמת הפרט וברמת הקבוצה ויוצר מתח בין תפיסות חינוכיות לציפיות הורים.
24,000 תושבים
6 בתי ספר יסודיים
3 בתי ספר על יסודיים
המהלך כולל את כל בתי הספר מהחינוך הממלכתי והממלכתי דתי בעיר

נקודת המוצא
כאן התחלנו
גני תקווה, עיר במרכז הארץ המאופיינת במעמד סוציואקונומי גבוה, מתמודדת עם אתגרים חינוכיים בעידן של שינויים מתמידים. החברה המודרנית מציבה את הילד במרכז ונותנת מקום משמעותי לצרכיו, אך נוטה לפתור עבורו בעיות חברתיות או אישיות במקום לאפשר וללמד התמודדות עצמאית. אף שהכוונה היא להקל על מצוקותיהם באופן מידיי, בטווח הארוך נפגעת מסוגלותם של הילדים להתמודד בעצמם עם אתגרים. מציאות זו יוצרת מתח עדין בין תפיסות חינוכיות של בתי הספר לבין ציפיות הורים, ומקשה על יצירת גישה מוסכמת לטיפוח עצמאות והתמודדות.
השותפים לדרך:
עיריית גני תקווה
מרכז סגול בחינוך, אוניברסיטת רייכמן - טיפוח מרחבי חוסן ושגשוג בבתי ספר ורשויות
אקדמיית מצמיחים - להפחתת תוקפנות ולהעלאת שייכות
הדרך שלנו
כאן מתחולל השינוי
תיאוריית השינוי שלנו מתבססת על ההבנה כי על מנת שילדים ומבוגרים יהיו במיטבם, הם זקוקים לקשר משמעותי מחנך.ת-תלמיד.ה וחוויית שייכות וביטחון בכיתה. כך יוכלו להתמודד באופן מיטיב עם אתגרים ולצמוח מהם. טיפוח אחריות אישית וחברתית דורש יצירת תנאים מצמיחים דרך שינוי ב"חומרה החינוכית" - התאמת המבנים, הזמנים והמרחבים שבהם פועלים צוותי חינוך. שינויים אלה יאפשרו טיפוח יכולת להתמודד עם קושי, אכפתיות חברתית וקבלת החלטות אחראית. רק שילוב בין שינוי מבני מערכתי לבין פיתוח יכולות SEL יוביל לצמיחה אמיתית ובת-קיימא.
המיומנויות המרכזיות שאנו מטפחים:
קבלת החלטות אחראית
היכולת של הפרט או הקבוצה לבצע בחירות אכפתיות ובונות לגבי התנהגות אישית ואינטארקציות חברתיות במגוון מצבים.
אכפתיות חברתית
היכולת להבין את האחר או הקבוצה ולקדם נורמות חיוביות מתוך פרגון, אמפתיה וחמלה.
יכולת להתמודד עם קושי
יכולת ואמונה להתמודד עם קשיים ואתגרים, אישיים ו/או חברתיים, לעצור, להקשיב ולהגיב בתבונה.
שינוי החומרה החינוכית והצורה בה פועלת המערכת מאפשר שינוי בשני מוקדים מרכזיים:
היום אני רק מחנכת – הרחבת תפקיד המחנכת דרך מפגשים כיתתיים, קבוצתיים ואישיים מייצרת הזדמנויות מובנות להתמודדות עם אתגרים, בניית קשר ואמון וקידום שיח חברתי-רגשי בכיתה כשהמחנכת משמשת מודל לפיתוח מסוגלות ופתרון בעיות.
למידה שכבתית – שתי כיתות לומדות עם שלוש מורות בקבוצות מגוונות. כך התלמידים מפתחים אחריות על תהליך הלמידה שלהם, ומחזקים מיומנויות ניהול עצמי ועבודת צוות.
פעילויות רוחביות לקידום המיומנויות:
מעבדות פיתוח ויישום – פיתוח וחשיבה משותפת של צוותי החינוך של פתרונות ופרקטיקות לאתגרים חינוכיים בנושאים חברתיים רגשיים. המעבדות מתקיימות בבתי הספר ובנוסף מעבדות רחבות עירוניות, בליווי מנחים מהארגונים השותפים.
מנגנונים תומכי שינוי בר קיימא – 1. הערכה כמלווה תהליך שינוי ועבודה מיודעת נתונים; 2. פיתוח וחיזוק מנהיגות ביניים עירונית - מנהיגות חינוכית, יועצות, רכזות הערכה, מובילי SEL בית ספריים.
ערוצי העשייה המרכזיים שלנו:
ידע לגבי קידום יכולות התמודדות עם קושי בקרב כיתות וילדים ברשויות במעמד סוציואקונמי גבוה - מנגנונים, תוכן, פרקטיקות.
שילוב מודל מעבדות לטיפוח והטמעת SEL המאפשר התמודדות עם חסינות לשינוי בבתי ספר וברשות.
מודל הערכה ומדידה המקדם שינוי בבתי הספר ומהווה מרחב לטיפוח מיומנויות SEL.

