הפחתת התנהגויות פוגעניות, הגברת תחושת שייכות וביסוס זהות עצמית וחברתית מכילה, תוך יצירת מודל SEL לחברה הערבית בישראל.
פיתוח מודל SEL רשותי הצומח מתוך התרבות המקומית, דרך אקסלרטור המאפשר לצוותים מובילים בכל מסגרת חינוכית לפתח תוכניות ייחודיות ומבוססות צרכים לקידום מיומנויות של זיהוי, ביטוי וויסות רגשות; פיתוח זהות עצמית; אייג'נסי.
באקה אל-גרבייה חווה עלייה בהתנהגויות פוגעניות של בני נוער, הנובעות מקושי בוויסות רגשות ותחושת שייכות נמוכה, על רקע אתגרי זהות כמיעוט בקונפליקט בחברה הישראלית.
34,000 תושבים
המהלך פועל ב:
8 בתי ספר יסודיים
3 חטיבות ביניים
(מתוך: 8 יסודיים, 3 חט"ב)

נקודת המוצא
כאן התחלנו
באקה אל-גרבייה היא עיר ערבית במשולש, בעלת אוכלוסייה דתית הומוגנית של מוסלמים ואופי מסורתי שבו ערכי הדת מהווים חלק בלתי נפרד מההוויה החברתית. העיר מתמודדת עם עלייה בהתנהגויות פוגעניות של בני נוער, בעיקר ונדליזם ומטרדי רעש כלפי מוסדות ציבור. מיפוי רשותי זיהה שני מקורות מרכזיים לבעיה: קושי בזיהוי וביטוי רגשות בקרב בני נוער, הנובע משילוב של גורמים חברתיים, פוליטיים ותרבותיים; ותחושת שייכות נמוכה על רקע אתגרי זהות מורכבים כקבוצת מיעוט בקונפליקט בחברה הישראלית, שהוחרפו עוד יותר בשנים האחרונות ובמיוחד בעת המלחמה.
השותפים לדרך:
אגף החינוך, עיריית באקה אל-גרבייה בשיתוף הפיקוח מטעם משרד החינוך
SEL.IL, אוניברסיטת רייכמן - קידום למידה רגשית-חברתית בישראל
אקורד - פסיכולוגיה חברתית לשינוי חברתי
הדרך שלנו
כאן מתחולל השינוי
תיאוריית השינוי שלנו מתבססת על ההבנה שחיזוק תחושת שייכות והתמודדות עם אתגרי זהות דורשים פיתוח שצומח מתוך ההקשר החברתי-תרבותי הייחודי של באקה. לכן אנו פועלים ליצירת מבנים וסדירויות המאפשרים גיבוש מענים מקומיים שיחזקו את יכולתם של בני ובנות הנוער לפעול כסוכני שינוי חיוביים בקהילתם.
המיומנויות המרכזיות שאנו מטפחים:
תחושת אייג’נסי
מסוגלות של פרטים וקבוצות לקחת אחריות ולהשפיע באופן חיובי על הסביבה
פיתוח זהות עצמית
זהות מגובשת שיש בה מקום למורכבות ולייצוגים של מגוון זהויות
זיהוי, ביטוי וויסות רגשות
זיהוי, ביטוי וניהול רגשות באופן מותאם
אקסלרטור לפיתוח יוזמות בית ספריות, באחד מבין שלושה מסלולים ייחודים: זיהוי וויסות רגשות, אייג'נסי ופיתוח זהות עצמית מורכבת. אקסלרטור כמנגנון יזמות הוא אחת הדרכים האפקטיביות לטיפוח אייג'נסי. תוצרי האקסלרטור מכוונים לטיפוח שלוש המיומנויות שבמרכז המהלך.
אנו מבקשים לקדם מהלך מניעתי מערכתי מורכב ולכן האקסלרטור מתמקד בכיתות ה-ח גיל ביניים בוגר דיו להתחיל להתמודד עם שיח זהותי מורכב וצעיר דיו כדי לעצב תפיסת עולם פרו-אקטיבית.
פעולות תומכות אקסלרטור: ליווי פרטני לכל אחד מבתי הספר; ליווי עירוני של כלל צוותי הפיתוח; ליווי פורום מדידה והערכה עירוני.
עקרונות פעולה: מהלך מניעתי ומערכתי; פיתוח מקומי; מדידה והערכה מתמדת.
ערוצי העשייה המרכזיים שלנו:
למידה רגשית-חברתית בחברה הערבית בישראל: טיפוח מיומנויות באמצעות שלוש התמחויות - אייג'נסי אישי וחברתי, פיתוח זהות ועבודה על זיהוי ביטוי וניהול רגשות.
מודל למהלך רשותי לפיתוח יידע יישומי בתחום ביטוי וניהול רגשות, פיתוח זהות חיובית וקידום אייג'נסי, שמביא בחשבון מאפיינים שייחודיים לרשות.
כשיבולים המתנועעות יחד אך שומרות על ייחודן, כך המהלך מכיר בייחודה של החברה הערבית כמיעוט לאומי בקונפליקט מתמשך ומבקש ליצור מודל SEL ייחודי לאוכלוסייה זו.

