קהילה רב-עדתית מגובשת ובעלת תחושת שייכות חזקה בה מבוגרים וצעירים פועלים יחד להפחתת מתח בין-עדתי ויצירת מרחב חיים משותף כביטוי של אכפתיות ואחריות פעילה. אדם מצמיח קהילה מצמיחה אדם.
טיפוח מיומנויות של מודעות, אכפתיות ואחריות פעילה דרך "מסע מעברים" לתלמידי כיתות ו' בהובלת מנהיגות נוער, וליווי מחנכות כמנטוריות לתהליך המעבר. ליווי צוותי החינוך והמנהיגות המקומית לטיפוח מיומנויות של מודעות, אחריות ואכפתיות.
מע'אר מתמודדת עם ניכור ומתח בין-עדתי. המעבר מבתי ספר יסודיים הומוגניים לחטיבות מעורבות מהווה נקודת קושי וחיכוך.
24,000 תושבים
המהלך פועל ב:
6 בתי ספר יסודיים
2 חטיבות ביניים
(מתוך: 6 יסודיים; 2 חט"ב)

נקודת המוצא
כאן התחלנו
מע'אר, העיר הדרוזית הראשונה בישראל. היא עיר מעורבת המורכבת משלוש עדות: דרוזית (60%), מוסלמית (20%) ונוצרית (20%). אירועי אלימות ב-2005 יצרו ניכור בין העדות בעיר ופגעו בתחושת השייכות. בבתי הספר העל-יסודיים קיימת אלימות על רקע עדתי, ושלב המעבר מבתי ספר יסודיים הומוגניים לחטיבות מעורבות מהווה צומת קריטי שזוהה כבעל פוטנציאל לייצר שינוי עמוק ומשמעותי.
השותפים לדרך:
עיריית מע’אר
מרכז סגול בחינוך, אוניברסיטת רייכמן - טיפוח מרחבי חוסן ושגשוג בבתי ספר ורשויות
המכון הדמוקרטי - קידום תרבות ותפיסה דמוקרטית בחברה הישראלית
מהלך השקפה - מורות מובילות קהילה לשיפור ההוראה והלמידה
הדרך שלנו
כאן מתחולל השינוי
תיאוריית השינוי שלנו גורסת כי כאשר אנו מטפחים בקרב מנהיגות צעירה וצוותי חינוך מיומנויות של מודעות, אכפתיות ואחריות פעילה – אנו מחזקים את המוטיבציה והמסוגלות שלהם לפתח אצל התלמידים והתלמידות את היכולת לפעול באחריות ואכפתיות כלפי האחר והקהילה. תהליך זה תורם להגברת תחושת השייכות ולהפחתת מתחים בין קבוצות.
המיומנויות המרכזיות שאנו מטפחים:
אחריות פעילה
הרצון והיכולת לקחת חלק בקידום המטרות המשותפות ולפעול למען שיפור המצב
אכפתיות
היכולת לחוש אמפתיה, לגלות עניין בשלום האחר ולפעול מתוך דאגה לרווחתו
מודעות עצמית ומודעות לאחר
היכולת להבין רגשות וצרכים שלי ושל האחר, לזהות חוזקות ואתגרים
קהילות חינוכיות בהובלה מקומית – ליווי צוותי חינוך ומנהיגות עירונית בפיתוח והטמעה של שפה, מיומנויות וכלים לטיפוח מודעות, אכפתיות ואחריות פעילה המותאמים לתרבות מע'אר.
מסע מעברים - ליווי המסע של תלמידי ו׳ מבית הספר היסודי לח”טב:
מסעות בקבוצות שיהוו את כיתה ז׳ העתידית. המסע נועד לפתח מודעות, אכפתיות ואחריות פעילה מתוך התנסות וחוויה ונערכים בהובלת מדריכי נוער מהעיר ובליווי מחנכות כיתות ו׳-ז' והכשרתן כמנטוריות להתפתחות אישית-חברתית של תלמידים.
סדירויות עירוניות-חינוכיות - הקדמת מועד שיבוץ התלמידים לכיתות ז'. תכנון ויישום המסעות בהובלה פנימית עירונית על ידי פורום מעברים.
ערוצי העשייה המרכזיים שלנו:
פיתוח "פדגוגיה של מסע" לטיפוח מיומנויות רגשיות־חברתיות המסייעות במעברים ובקירוב בין העדות. פיתוח כלים להובלת מדיניות רשותית תומכת.
מודל לשינוי תפקיד המחנכת למנטורית, שכולל היבטים ארגוניים ושינוי סדירויות, התומכים בקירוב בין העדות.

